Over ons

Tamboeri biedt nascholing, vorming, workshops en opleiding aan voor onderwijs, kinderopvang, jeugddiensten, ... . Al ons aanbod vertrekt vanuit

- een grote liefde voor en verdieping in het muzisch werk: we genoten allemaal een hogeschool opleiding en specialiseerden ons in 1 of meerdere muzische domeinen. 

- een warme authentieke aanpak: we leggen accent op erkening, groei en ontwikkeling vanuit een groot respect voor iedere deelnemer (ouder, kind, leerkracht, opvoeder, therapeut, begeleider, ...)

- we practice what we teach: alle tamboeri medewerkers staan in het werkveld en doen wat ze leren! We komen ook graag workshops geven in jouw klas, opvang, evenement, ... 

VZW tamboeri organiseert kwalitatieve muziek kampen voor kinderen tussen 2,5-12 jaar. De kampen vinden plaats in Brugge, Gent (in eigen beheer) en in Antwerpen, Zwevegem, Knokke). De vzw is kleinschalig, werkt in kleine groepjes kinderen, met gespecialiseerde, hoogopgeleide muziek docenten. 

Kern waarden in de vzw: 
- muziek pedagogie: de kinderen maken kennis met muziek in al haar facetten, op een speelse wijze. 
- zorg: een basishouding van vriendelijkheid, gelijkwaardigheid, en het kind op de eerste plaats. 
- pedagogie: We doen niet mee aan straffen en belonen. We maken een nieuw verhaal door vertrouwen geven, bevestigen, kwaliteiten zoeken en erkennen, dialoog en herstel, humor, mildheid, en er volledig mogen zijn zoals je bent. Dit wil niet zeggen dat er geen grenzen bestaan of dat er niet wordt afgebakend. Respect voor grenzen van zichzelf en de ander wordt echter door de geïnstalleerde basissfeer gedragen en geïnstalleerd . We hebben hier enkel goede ervaringen mee en merken dat kinderen, begeleiders en ouders open bloeien! 

Wie is wie

Afbeelding van Bart
Bart Merlevede

  • Oprichter & bestuurder van Tamboeri.
  • Instrumenten: gitaar, piano, zang, ukelele, percussie, shrutibox, .... . 
  • Studies: Bijzondere jeugdzorg (MMI Kortemark), muziektherapie aan de Hogeschool Zuyd (NL)
  • Werkervaring: Munsterbilzen Psychiatrisch Centrum, Pennine Camphill Comunity Wakefield (UK), PC Dr Guislain, PTC Rustenburg. Als gastdocent aan diverse hogescholen, onderwijsinstellingen en vormingsorganisaties,  bibliotheken, culturele centra, gevangenissen. . Hij schrijft liedjes voor jong en oud en toert rond met zijn muziektheatergezelschap De Tamboeriijnen.
  • Met tamboeri vzw brengt hij muziekbeleving en muziek educatie tot in de harten van de kinderen. Gelijkwaardigheid tussen jong -oud, beperking-zonder beperking,  voor iedereen een plaats creeëren, werken vanuit kwaliteiten, erkenning, kwetsbaarheid-kracht, authenticiteit, open communicatie zijn belangrijke waarden die hij in alle zijn activiteiten neerzet. 

Afbeelding van Sarah Elisabeth
Sarah Elisabeth Zollmarsch

'Muziek geneest wonden. (...) Kunst geneest wonden. Met name de liefde heelt wonden!’ is een citaat van de Duitse schrijver Günter Grass en ook Sarah gelooft hier sterk in. Kunst, dans en muziek geven kleur en melodie aan het leven en helpen ons gevoelens te uiten. Ze creëren ook een emotioneel evenwicht bij kinderen en volwassenen. Het is vooral de beeldende kunst die Sarah raakt. Tekenen, schilderen en experimenteren met kleur zijn elementen van haar dagelijks leven. Maar ook muziek en dans spelen een belangrijke rol voor haar. Sarah deed van haar 3-20 jaar klassiek ballet en speelt gitaar sinds ze 9 jaar is. 

Na het afronden van haar middelbare schooltijd met kunst en pedagogiek als hoofdvakken studeerde Sarah Duitse studies en Kunstgeschiedenis aan de Heinrich-Heine Universiteit in Düsseldorf en veranderde dan haar passie in een beroep. Eerst als journalist, daarna ook in het bedrijfsleven. 

Keulen werd Oostende, later Brugge. Sinds haar verhuis naar België in 2014, richt Sarah zich opnieuw meer op de kunsten en werkt ze sindsdien als zelfstandige docente voor beeldende kunst en muziek voor verschillende organisaties zoals musea Mu.ZEE & Permekemuseum, Beaufort, VormingplusTamboeriMuzische Workshops, diverse scholen, toerismebureaus en gemeentes, ... waar ze workshops, ateliers en rondleidingen voor kinderen en volwassenen (met of zonder beperking) aanbiedt. Sarah is sinds 2020 beeldende therapeute in opleiding en sinds juli 2020 ook bestuurder van Tamboeri.
 

Afbeelding van Hilde
Hilde Van Belle

Al sinds ze jong was kan je Hilde Van Belle altijd en overal horen zingen. Als kind was ze bijna elke avond te vinden in de plaatselijke muziekschool. Haar grote muzikale avontuur begon aan LUCA School of Arts campus Lemmens, waar ze muziekpedagogie ging studeren. Tijdens haar studies ging ze een half jaar op Erasmus naar Zweden en nam ze extra lessen klassieke zang. Intussen, vele muzikale projecten later, is ze opnieuw aan het studeren, dit keer aan Codarts te Rotterdam, waar ze zich specialiseert in Vocal Leadership. Daarnaast werkt Hilde momenteel deeltijds als muziekdocent in een centrum voor kinderen en jongeren met een beperking, is ze gids in het Muziekinstrumentenmuseum in Brussel, doet ze heel wat freelance projecten en dirigeert ze verschillende koren voor alle leeftijden. Tot slot is Hilde uiteraard ook muzikante en maakt ze deel uit van folkduo ‘de Rokkende Vrouwen’ waarmee ze regelmatig in binnen- en buitenland mensen aan het dansen krijgt. Haar droom? Mensen aan het zingen en dansen brengen!

Afbeelding van Lien
Lien Molemans

Lien zingt al zo lang als ze zich kan herinneren. Als kind leerde ze dwarsfluit, piano en gitaar spelen en zong ze bij verschillende koren. Lien studeerde af als logopediste en specialiseerde zich nadien in de stem en alles wat daarbij komt kijken: zang, ademhaling, presenteren… In 2019 volgde ze de opleiding tot muziekbegeleider bij Bart en startte ze eveneens als docent op de zomerkampjes van Tamboeri.

Lien heeft een eigen logopediepraktijk en organiseert hier ook workshops voor volwassenen en kinderen (www.over-stem.be).

Favoriete quote: “The human voice is the most beautiful instrument of all, but it is the most difficult to play.” (Richard Strauss)

Afbeelding van Luciano
Luciano Furia

Luciano studeerde grafische vormgeving, creatieve therapie beeld, en kleuterleider. Hij heeft een passie voor het muzisch werken met kinderen. 

Luciano volgde stage bij Bart, werkte mee als vrijwilliger en als docent bij Tamboeri. Hij speelt piano, gitaar, ukelele en houdt van zingen. 

Hij is verbonden aan Stad Gent als (kleuter)leerkracht bij muzische leerthuis Melopee. 

 

Afbeelding van Luna
Luna Vissers

Luna Vissers is al vanaf jonge leeftijd bezig met klassieke muziek. Ze begon op tien-jarige leeftijd met het bespelen van de harp en is daarna nooit meer gestopt. Ze heeft haar studies in klassieke harp aan het conservatorium van Brugge afgerond en heeft daarna haar Bachelor behaald aan het koninklijk Conservatorium van Brussel. Momenteel vervolledigt ze haar masterstudies in Zürich. Ze behaalde al prijzen op zowel nationale als internationale wedstrijden. Bovendien was ze lid van zowel het Nationaal Jeugdorkest Nederland, als het Youth Orchestra Flanders. 

Haar eerste kennismaking met Tamboeri was tijdens een sessie muziek-op schoot. Waar de allerkleinsten betoverd werden door haar harpklanken. Dit was zo’n fijne ervaring voor zowel haarzelf als voor de kindjes, dat ze daarna zelf begeleidster werd bij Tamboeri. Hierdoor kan zij haar grote muzikale passie overbrengen op de jongste generatie. Iets wat ze met veel plezier doet. 

Quote: « La musique exprime ce qui ne peut être dit et sur quoi il est impossible de rester silencieux. » V. Hugo

Afbeelding van Sybren
Sybren Degraeve

Sybren De Graeve is leerkracht lager onderwijs in wording. Al sinds zijn derde middelbaar is hij actief bezig met kinderen. Sindsdien stond zijn keuze vast om later een beroep te beoefenen waar kinderen bij betrokken zijn.

Door in aanraking te komen met Tamboeri kreeg hij de drang om muziek te omarmen. Hij volgde de gitaarsessie van VormingPlus, gegeven door Bart Merlevede, en leert ukelele op zichzelf.

Quote: “Where words fail, music speaks.” (Hans Christian Andersen)

Afbeelding van Virginie
Virginie Reina

Virginie Reina speelt gitaar sinds ze 7 is. Daarna volgde ze les in een muziekschool van haar geboorteplaats Frankrijk.  Al voelde ze zich helemaal niet op haar gemak als ze op het podium moest staan op het einde van het muziekschool jaar, speelde ze wel met plezier in verschillende toneelstukken. Haar eerste rol was De Kleine Prins van Saint-Exupéry. Ze houdt vandaag nog steeds van deze gevoelige en subtiele jongen die op een roos verliefd is. 

Een twintig jaar later verhuisde ze naar Luik. Daar heeft ze haar creativiteit en haar gevoeligheid ten volle ontwikkeld. Naast de Franse lessen die ze aan analfabete anderstaligen gaf, speelde ze gitaar en zong ze op het podium in de huid van excentrieke personages. Toen begon ze ook om kleuterkampen te geven waarin de natuur altijd een belangrijke plaats nam. Ze laat zich graag door muziek en het ritme van de natuur inspireren.

Sinds 2015 woont ze in Assebroek samen met haar man en hun dochter Luna. Na een tijdje heeft Virginie Tamboeri leren kennen. Toen volgde haar dochter Muziek op schoot. Et voilà! In 2018 is ze begonnen met kampen bij Tamboeri te geven.

Als kers op de taart heeft Virginie vorige juni de gitaar van haar nonkel gekregen. Dat was zoals hij een laatste knipoog aan haar deed. “Durf maar zijn wie je bent en luister naar jouw diepe stem. Zing jouw leven. Alles staat al in jou.”

Afbeelding van Amy
Amy Vandebuerie

Amy is wat men noemt een ‘creatieve duizendpoot’. Ze is van alle markten thuis; muziek, dans, beweging of kunst, het zit verworven in haar DNA. Dat DNA onthult trouwens stilaan zijn geheimen, want ze volgt een opleiding biomedische wetenschappen aan de universiteit van Gent. Haar muzikale ontdekkingstocht begon met de piano, maar niet lang daarna verschenen ook dwarsfluit, klarinet en ukelele op het toneel. Ze is trots lid van de Koninklijke Speelschaar S.F.X., een harmonieorkest dat je  door de Brugse straten kan zien marcheren.

Ook dans is prominent aanwezig in haar leven. Stijlen als breakdance, jazz en hiphop hebben de revue gepasseerd, maar momenteel verdiept ze zich in modern en disco. Stilzitten is zeker niet aan haar besteed, wat ze ook in de kampjes probeert door te trekken.

Amy engageerde zich al voor verschillende organisaties met een aanbod voor kinderen. Ze behaalde het attest ‘animator in het jeugdwerk’ en staat te popelen om haar ideeën en energie los te laten op de kampjes van Tamboeri!

Afbeelding van Chloƫ
Chloƫ Willekens

Chloë startte op haar 7de met toneel en trok dit door naar haar middelbare studies. Ze studeerde woordkunst-drama in de Academie in Brugge. Ze had de smaak te pakken en op die manier startte ze aan een 7de jaar musical in Brussel. Na een volledig jaar dans, zang, toneel en muziek besloot ze om haar diploma te halen als leerkracht secundair onderwijs voor muzikale opvoeding en project kunstvakken. Tot slot was ze nog niet uitgestudeerd en is ze nu begonnen aan de opleiding muziektherapie en toegepaste klinische psychologie. Daarnaast werkt ze ook als leerkracht in het onderwijs en als notenleerleerkracht in het jeugdmuziekatelier te Kortrijk en Roeselare. Volgend jaar start ze een kinderkoor op in het JMA te Kortrijk.

Doorheen de jaren heen leerde ze zingen, dansen, acteren, pianospelen en gitaarspelen.

Na al vele kampervaringen bij o.a. MILA, Muzaïek en outside is ze klaar om een spetterende tijd te beleven bij Tambouri.

Afbeelding van Els
Els Devolder

Mijn naam is Els Devolder. Ik ben mama van 2 zonen en kinderverpleegkundige van opleiding. Yoga Aura-Saha is ontstaan uit mijn liefde voor yoga en kinderen. Zelf beoefen ik regelmatig yoga aangevuld met meditaties. Ik ervaar telkens weer de positieve effecten op lichaam en geest. Bovendien ben ik gek op kinderen. Ik heb in mijn jeugd en als volwassenen verschillende jaren als kinderbegeleidster gewerkt.

Toen ik de kans kreeg om een opleiding kinderyoga bij Amba-Amba te volgen, kwamen mijn 2 passies plots samen: dit wou ik doen! Een 3de passie van mij is muziek. Dit kwam al regelmatig aan bod in mijn lessen, maar na de opleiding 'professionele muziekbegeleider' bij Tamboeri is mijn aanbod uitgebreid met lessenreeksen Yoga&Play en muzische workshops. Eigenlijk hou ik van alles waar kinderen van kunnen genieten: massage, relaxatie, spel, crea, koken en bakken, expressie en fantasie, avontuur en nog zo veel meer. Dit allemaal komt aan bod in wekelijkse lessen, workshops en kampjes

Afbeelding van Gerlinde
Gerlinde De Meyer

Gerlinde De Meyer (2002) speelt gitaar sinds haar achtste en zingt woorden liever dan ze gewoon uit te spreken. Woorden spelen dan ook een belangrijke rol in haar leven, want als studente Taal- en Letterkunde is ze voortdurend met taal bezig en alles wat daarbij komt kijken. Gerlinde werkte jarenlang als vrijwilliger bij Tamboeri en gaat sinds kort ook (af en toe) als docente aan de slag. De liefde voor kinderen en hun leefwereld deelt ze maar al te graag via de muziek. Eén van haar favoriete quotes is dan ook: “One good thing about music, when it hits you, you feel no pain.” (Bob Marley)

Afbeelding van Jens
Jens Vansieleghem

Jens geeft het ganse jaar door cursussen beeldhouwen in hout en snijden van ornamenten aan volwassenen, maar werkt evengoed met kinderen en jongvolwassenen aan beeldende kunstprojecten. Naast het lesgeven werkt hij zelf in zijn atelier opdrachten of ideen uit die variëren van hedendaagse creatieve gebruiksvoorwerpen, metaalconstructie, beeldhouwwerk en nog zo veel meer. Meer hierover vind je op ghekdesign.eu. (De website is binnenkort online!)

Afbeelding van Leen
Leen Janssen

Leen Janssen, geboren in 2002, is een jonge Belgische saxofoniste die zich thuis voelt op een podium. Haar liefde voor de saxofoon begon te bloeien op elfjarige leeftijd. Nadat ze in 2020 haar studies afsloot aan de Kunstacademie Noord-Limburg en de Kunsthumaniora in Hasselt, was ze vastberaden haar passie verder te zetten. Ze vervolgde haar muzikale reis aan de LUCA School of Arts in Leuven vanaf 2020, waar ze haar dromen als muzikant nastreeft. 

Sinds 2023 brengt Leen haar saxofoon klanken tot leven in het Ambigú Quartet en het Belgian Saxophone Choir. 

Naast haar muzikale avonturen is Leen al 16 jaar actief in de Chiro van Gruitrode, waar ze de laatste 5 jaar deel uitmaakt van een geweldige leidingsploeg. Deze ervaring heeft niet alleen haar organisatorische en communicatieve vaardigheden versterkt, maar heeft ook haar liefde voor het werken met anderen nog meer naar voren laten komen.

Afbeelding van Lesley
Lesley Labarque

Mijn naam is Lesley Labarque. Ik ben yogadocente en voedingsconsulente. Uit het verlangen om mijn twee passies, Yoga en gezonde voeding, te combineren is Sun Moon Stars ontstaan (lesleysunmoonstars.com). De eerste stappen op het pad naar een gezonder leven zette ik in 2008. In die periode kreeg ik te maken met het Epstein-Barr virus (= chronische klierkoorts). De enige manier om mijn energieniveau en immuunsysteem te herstellen was door het roer volledig om te gooien. Ik besloot om mijn voeding en levensstijl aan te passen. In dezelfde periode dat ik mijn voedingspatroon veranderde, startte ik ook met Yoga. Door Yoga te beoefenen nam ik eindelijk de tijd om even stil te staan en tot mezelf te komen. Ik leerde mezelf en mijn eigen lichaam beter kennen. Verder merkte ik, onder andere, dat mijn slaapkwaliteit verbeterd was en dat ik beter kon omgaan met de dagelijkse dosis stress.

Al snel liet Yoga me niet meer los en ging ik een intensieve opleiding volgen in de bakermat van Yoga: India. 

Mijn grote liefde voor kinderen leidde ertoe dat ik nog een bijkomende erkende opleiding 'kinderYoga' volgde. KinderYoga is het planten van een zaadje waar ieder kind de rest van zijn leven profijt van heeft. Kinderen leren omgaan met zichzelf en de veranderde wereld om zich heen. Ze leren op een positieve en speelse manier hoe ze lichaam en geest gezond kunnen houden en makkelijker in balans kunnen komen en blijven. Kinderen zijn onze toekomst, Yoga biedt hen die kans om uit te groeien tot de mooie zelfzekere wezens die ze zijn.

Heel graag deel ik mijn passie en ervaring tijdens één van de lessen, retreats, coaching sessies of kampjes.

 

Quote: “Yoga is like music: the rhythm of the body, the melody of the mind, and the harmony of the soul create the symphony of life.” - B.K.S. Iyengar

Afbeelding van Loena
Loena Van Overbeke

Een goed gekke 25-jarige die zich graag omringt met kinderen, liefst met een 'touch of theatre' in een interculturele context.

In 2018 studeerde Loena af als leerkracht lager onderwijs. Daarna volgde ze een jaar ‘Bijzondere vorming woordkunst drama’ in Gent. In 2020 studeerde ze af in het postgraduaat ‘Intercultureel werken en coachen’. Daarna volgden twee mooie jaren als klasjuf van het eerste leerjaar.

De passies in haar leven komen samen bij Tamboeri: kinderen en theater. Op een pure, authentieke en ongedwongen manier met kinderen creëren.

Als ze nostalgisch terugdenkt aan haar eigen kindertijd en de dramalessen die ze toen volgde, gaat er vanbinnen een vlammetje branden. Het gevoel van even niet hier zijn, een rolletje spelen, je ei kwijt kunnen, daar wordt ze enthousiast van.

Het lichaam inzetten als medium om kunst te maken doet ze van jongs af aan. Dansen is één van haar grote liefdes.

Als leidster in de Chiro leerde ze hoe activerende en thematische activiteiten in elkaar te boksen voor de meest ontwapenende generatie van de maatschappij: de jeugd!

Op persoonlijk vlak leerde Loena veel bij tijdens haar ontwikkelingsstage als leerkracht in Oeganda.

Ze omschrijft zichzelf als een mensen-samenbrenger. Ze houdt van mensen, van interactie, van leren van en geboeid raken door elkaar, van verhalen en diversiteit.

 

-Je moet elke dag iets geks doen, anders word je suf en oud-

-Iedereen heeft een innerlijke kleine prins die we soms moeten bevrijden

Afbeelding van Lotte
Lotte Pauwels

Lotte gelooft sterk in de kracht van creativiteit om jezelf te ontdekken, exploreren en uiten. Ze is zelf voornamelijk gebeten door het musiceren. Ze was al vroeg kind aan huis aan de muziekschool en bespeelt cello, gitaar, ukelele, piano en zang. Verder heeft ze er ook lessen dans en toneel gevolgd en zat ze in verschillende (jeugd)koren. Ze studeerde een 7de jaar aan het MUDA voor songwriting en liedjes schrijven is dan ook haar voornaamste hobby. Af en toe treedt ze op op een gezellig podium of zorgt ze voor sfeer in de drukke straten van Gent.

Haar goesting om met kinderen en jongeren aan de slag te gaan heeft ze ontdekt als leidster bij de scouts. Lotte heeft een diploma op zak voor leraar wiskunde en muzikale opvoeding in het secundair onderwijs. Ze geeft les in IVV Sint-Vincentius voor wiskunde en in Harteklop voor ukelele, gitaar, zang en muziekinitiatie. Het lesgeven combineert ze met de opleiding banaba muziektherapie aan Arteveldehogeschool Gent.

Afbeelding van Lunalotta
Lunalotta Huyghe

Ik ben Lunalotta, ik ben in de zomer van 2020 begonnen als enthousiaste vrijwilliger en zet nu mijn eerste stapjes als docente.

Ik heb al enkele jaren ervaring in Oranje waar ik met kinderen, jongeren en volwassenen met een beperking leuke activiteiten doe.

In september 2022 startte ik aan de opleiding Sociaal Cultureel Werk waardoor ik ook veel nieuwe dingen bijleer die ik goed kan toepassen bij toekomstige projecten en opdrachten.

Verder zal je me waarschijnlijk op elk leeg moment met een bolletje wol zien rondlopen, er zijn weinig momenten waar ik niet aan het haken ben ;)

Afbeelding van Marie
Marie Verougstraete

“Wie ben ik? Ik ben Marie, partner van Tom en mama van Enora en Luna. Yoga kwam op mijn pad toen ik een prille mama was en net teamcoach werd. Het gaf me levenslessen die ik nergens anders vond. Ik leerde er stilstaan in de drukte van de dag en luisteren naar wat ik nodig had.  Ik leerde verbinden met mijn kinderen waar de roze wolk weg bleef. Ik leerde er vertrouwen op mijn intuïtie om mijn kinderen te kunnen begeleiden. En vooral, ik leerde er luisteren naar mijn hart. Naast yogadocent ben ik ook dansdocent en verpleegkundige. Beide doe ik met veel passie en zo probeer ik elke dag kleine zaadjes van geluk te planten.”

Afbeelding van Marie
Marie Ponseele

Marie is een zorgzame filosofe, en schrijft:
"De eerste ervaringen bij Tamboeri voelden heel speels. Mijn naam is Marie. Ik speel cello. Ik speel viola da gamba. En ik speel graag! (Vooral als je het muziekmaken, zingen of bewegen samen doet, is het voor mij genieten)
Na mijn studie filosofie en enkele jaren als leerkracht in het secundair, greep ik de kans om muziekinitiatie te geven in de academie van Roeselare. Daarop heb ik beslist om (toch nog) muziek te gaan studeren en dat is wat ik nu doe. Het doet deugd om er helemaal voor te kunnen gaan.
Ook voor de jongsten wil ik me graag 100 procent inzetten. Samen zingen, samen in een verhaal duiken, of in een ander muzikaal avontuur... Misschien lukt het zelfs om ruimte te maken voor een filosofisch stapje en kunnen even we samen nadenken. Wat is het verschil tussen muziek en lawaai? Wanneer is iets mooi?"

Afbeelding van Mieke
Mieke Camerlynck

Ik ben Mieke, en zie mezelf als een mamayogajuf. Ik bewandel een pad met heel veel kinderen om me heen. Reeds enkele jaren geef ik yoga & massage en ook kampjes aan kleuters en kinderen. Ik ontvang de kinderen in kleine groepjes in een huiselijke omgeving, dicht bij de natuur. Mijn kracht ligt in mijn aandacht voor hoe de kinderen zich op dat moment voelen en dat geeft een intense individuele begeleiding. Mijn zachte en rustige kant scheppen vertrouwen en daardoor is er dialoog met de kinderen en geef ik hen de ruimte voor hun gevoelens die ze ervaren en mogen doormaken.

 

Het basisvertrouwen van een persoon wordt tijdens de kinderjaren vastgelegd. Als yogajuf geef ik graag water aan de zaadjes die geplant worden.  Aandacht voor gevoelens, communicatie & de kinderen te bekijken als een compleet persoon.

Via spel, dans, yoga, muziek... een kind volledig kind laten zijn, en hen met volle overgave bij te staan hun talenten en interesses te ontdekken en ontwikkelen.

Met muziek en dans voor extra verbinding tussen zowel de kinderen onderling als de kinderen met mij als hun begeleidster.

 

Ik hou van mensen die ook zingen, op dezelfde toon als mij. Zing me zachtjes jouw verhaal. Liz is mor

Afbeelding van Nette
Nette Vandenbussche

Ik ben Nette (2002), een beweger. Ik hou van dansen en leerde van jongs af aan verschillende stijlen kennen. Als jong meisje volgde ik improvisatie dansles wat mij een andere kant leerde kennen van dans. Ik geloof in de vrije wereld waar je al dansend in kan kruipen en dit wil dit ook samen met de kinderen ontdekken. Later studeerde ik woordkunstdrama in de kunsthumaniora. Waar ook muziek en toneel aan bod kwam. Daarna volgde ik een eenjarige performance opleiding in Denemarken waarbij ik dagelijks bezig kon zijn met dans en het creëren van voorstellingen.

In mijn huidige studie vind ik beweging terug in de beeldende kunst. Ik studeer Mixed-Media in Gent en in deze opleiding komen verschillende van mijn interesses samen zoals foto, geluid, installatie en performance.

Ik hou ervan om te blijven leren, maar ook om wat ik geleerd heb door te geven aan anderen. Creatief samen bezig zijn en elkaar inspireren. Ik wil een plek creëren waar kinderen zich helemaal kunnen laten opgaan in hun eigen fantasiewereld, het zij met dans, muziek of beeldende kunst.

Afbeelding van Pia
Pia Lootens

Ik ben geboren in Aalter op 1 januari 1960, als jongste van vijf. Ik heb drie volwassen zonen, en ben oma van drie schattige kleinkids.Thuis en op familiefeesten werd er altijd gezongen en muziek gemaakt, gaande van lepels, koebellen, mondharmonica, autoharp, melodica en gitaar, tot piano en Hammond-orgel. Mijn oudste broers hadden hun eigen band, samen met wat vrienden, en traden op in parochiezaaltjes. M'n broer Tars - gekend van o.a. De Kinderacademie, Het Liegebeest, Kinderen voor Kinderen, enz. - is al 50 jaar professioneel pianist, en trad wereldwijd op met bekende artiesten. Hij maakte trouwens z'n eerste drumstel van waspoederdozen en grote ijzeren blikken met opgespannen varkensblaas als slagvel. 

Ik herinner me als gister, m'n allereerste plastieken panfluitje, gewonnen op de Vlaamse kermis. Ik maakte tokkeldoosjes met grote luciferdozen en elastieken. Overal probeerde ik klank en muziek uit tevoorschijn te toveren. Als leidster van de jeugdbeweging, zong ik graag stapliedjes tijdens onze droppings en begeleidde kleinkunstliedjes op m'n gitaar. Ik zong jaren in het kerkkoor en op huwelijksmissen. Rond Kerst ging ik - samen met m'n jongste broer - oude volksmuziek en kerstliedjes gaan zingen bij oudjes thuis of in het woonzorgcentrum. Ik werkte 20 jaar als ergotherapeute bij mensen met een meervoudige beperking, en gaf ik wekellijks muziekuurtjes, met klankschalen en andere rustgevende instrumenten voor groepjes bewoners. Thuis heb ik - sinds april 2000 - m'n eigen kleinschalige privépraktijk, waar ik massages, oorkaarsenbehandelingen, cupping, klankmassages, sjamanistische droomreizen en relaxatieconcerten geef, en allerlei workshops organiseer. Ik word regelmatig uitgenodigd, om Klankateliers te verzorgen in dagcentra, woonzorgcentra, en voorzieningen voor mensen met een beperking. 

Sinds enkele jaren, kom ik - verkleed als  Klankenvrouwtje - sessies 'Muziekbeleving' geven op kleuter- en lagere scholen, en neem ik de kids mee naar Klankenland, waar wondere en ongekende instrumenten tot leven komen.

Afbeelding van Silke
Silke De Smedt

Silke De Smedt is zonder twijfel wat ze noemen, een bezige bij. Van jongs af aan ging ze op zoek naar meerdere artistieke uitlaatkleppen: dans, cornet spelen, zingen, piano spelen, tekenen… In haar studies koos ze voor een opleiding tot leerkracht secundair onderwijs voor muzikale opvoeding en Engels, alsook voor sociaal-cultureel werk. Tegelijkertijd was ze zeer actief als vrijwilliger in het jeugdwerk. Zo was ze instructeur bij de Vlaamse Dienst Speelpleinwerking en bij Koning Kevin.

Vandaag werkt Silke als muziekleerkracht op de kleuterschool en lagere school van de Gemeentelijke Basisschool in Tervuren. Daarnaast geeft ze ook muziekinitiatie bij vzw Warm Water in Melle.

Tijdens schoolvakanties kan je haar vinden als artistiek docent of begeleider op verschillende muziekkampen/-stages, zo ook bij Tamboeri.

Buiten het werk neemt muziek ook een heel grote plaats in het leven van Silke in:

zo maakt ze solo eigen cabaret met ‘Met Andere Woorden’, zingt ze in close harmony-band ‘Carousel Collective’ en in foute 90’s coverband ‘Allez Dansez’.

Ook maakte ze muziektheatervoorstelling ‘Pippa & De Voelboel’, samen met Lieve Merckx van CrealiefMuziek. Dit is interactief muziektheater voor kleuters van drie tot zes jaar.

Naast muziek, doet Silke ook aan kindergrime onder de naam ‘De Schminkfabriek’.

Afbeelding van Thiery
Thiery Vercammen

Mijn allereerste gitaarles was toen ik 15 jaar was. Enkele oefeningen voor de vingers en twee akkoorden (C en Am) later was dat genoeg om een enorme passie in me te laten ontwaken. Na het blijven volgen van privélessen gedurende mijn middelbare schooljaren, ben ik een jazzopleiding gaan volgen aan de Jazzstudio in Antwerpen.

Toegegeven, jazz was op dat moment niet de grootste liefde, ik had meer iets voor blues en stevigere gitaarmuziek (zoals iedere tiener), maar door de jaren heen ben ik steeds meer van jazz gaan houden, tot op het punt dat ik nu niet meer zonder jazz (en dan vooral solo jazz gitaar) kan. De rijke klanken van volle akkoorden en de sound van een elektrische gitaar brengen me nog steeds in vervoering.

Tijdens mijn laatste jaar, en na mijn opleiding, kreeg ik de kans om doorheen Europa te toeren met Engelse bands. Ik heb hiervoor dan ook een tijdje in Engeland gewoond, maar het nieuwe ging er snel af, en ben dan teruggekeerd naar België om me te focussen op muziekonderwijs.

In eerste instantie leek me dat een grote stap, van optredend muzikant en voor publiek spelen, naar één op één lesgeven. Maar ik moest aan mezelf toegeven, dat er weinig zo vervullend is, als een les aan iemand geven die echt aan je gekluisterd zit te luisteren, en bijgevolg je een impact hebt op hun groei als muzikant. De band tussen docent en student kan een enorm sterke band zijn, en dat is iets dat geen enkel publiek kan vervangen.

In het verleden heb ik al op verschillende scholen in België en Nederland lesgegeven, inclusief meegewerkt aan het project in Nederland om muzieklessen op de basisscholen te geven, maar ik ben uiterst blij om nu een deel uit te maken van het enthousiaste Tamboeri team.

Afbeelding van Tilde
Tilde Claeys

Al van op jonge leeftijd was Tilde vaak aan het zingen. Op haar 9 jaar startte ze met harp op de muziekacademie in Gent. Ze heeft een grote liefde voor Ierse en Schotse muziek en tokkelt graag Keltische melodieën op haar harp. Daarnaast volgde ze enkele jaren zangles, zong in een jeugdkoor en speelt een beetje piano en gitaar. Ze studeert pedagogische wetenschappen en werkt als jobstudent in de buitenschoolse kinderopvang.

Ze ging verschillende keren mee op Tamboeri kampen als vrijwilliger, waarbij ze steeds kon ervaren hoe bijzonder het is om in een geborgen sfeer samen met kinderen op ontdekkingstocht te gaan in de wondere wereld van de muziek.

Afbeelding van Wennie
Wennie De Ruyck

Wennie De Ruyck speelt, coacht, regisseert, schrijft.  

Hij werkte bij tal van gezelschappen, in heel Vlaanderen. Hij lanceerde ook geregeld een eigen project. Af en toe zie je hem wel eens op het scherm. 

De laatste vijftien jaar houdt hij zich ook bezig met sociaalartistiek werk, via een traject groeien naar een project. Hij houdt ervan mensen zonder podiumervaring te ondersteunen, dat vertrouwen te geven op weg naar eventueel een bijzondere ervaring.