Over ons

Tamboeri biedt nascholing, vorming, workshops en opleiding aan voor onderwijs, kinderopvang, jeugddiensten, ... . Al ons aanbod vertrekt vanuit

- een grote liefde voor en verdieping in het muzisch werk: we genoten allemaal een hogeschool opleiding en specialiseerden ons in 1 of meerdere muzische domeinen. 

- een warme authentieke aanpak: we leggen accent op erkening, groei en ontwikkeling vanuit een groot respect voor iedere deelnemer (ouder, kind, leerkracht, opvoeder, therapeut, begeleider, ...)

- we practice what we teach: alle tamboeri medewerkers staan in het werkveld en doen wat ze leren! We komen ook graag workshops geven in jouw klas, opvang, evenement, ... 

VZW tamboeri organiseert kwalitatieve muziek kampen voor kinderen tussen 2,5-12 jaar. De kampen vinden plaats in Brugge, Gent (in eigen beheer) en in Antwerpen, Zwevegem, Knokke). De vzw is kleinschalig, werkt in kleine groepjes kinderen, met gespecialiseerde, hoogopgeleide muziek docenten. 

Kern waarden in de vzw: 
- muziek pedagogie: de kinderen maken kennis met muziek in al haar facetten, op een speelse wijze. 
- zorg: een basishouding van vriendelijkheid, gelijkwaardigheid, en het kind op de eerste plaats. 
- pedagogie: We doen niet mee aan straffen en belonen. We maken een nieuw verhaal door vertrouwen geven, bevestigen, kwaliteiten zoeken en erkennen, dialoog en herstel, humor, mildheid, en er volledig mogen zijn zoals je bent. Dit wil niet zeggen dat er geen grenzen bestaan of dat er niet wordt afgebakend. Respect voor grenzen van zichzelf en de ander wordt echter door de geïnstalleerde basissfeer gedragen en geïnstalleerd . We hebben hier enkel goede ervaringen mee en merken dat kinderen, begeleiders en ouders open bloeien! 

Wie is wie

Afbeelding van Bart
Bart Merlevede

  • Oprichter & bestuurder van Tamboeri.
  • Instrumenten: gitaar, piano, zang, ukelele, percussie, shrutibox, .... . 
  • Studies: Bijzondere jeugdzorg (MMI Kortemark), muziektherapie aan de Hogeschool Zuyd (NL)
  • Werkervaring: Munsterbilzen Psychiatrisch Centrum, Pennine Camphill Comunity Wakefield (UK), PC Dr Guislain, PTC Rustenburg. Als gastdocent aan diverse hogescholen, onderwijsinstellingen en vormingsorganisaties,  bibliotheken, culturele centra, gevangenissen. . Hij schrijft liedjes voor jong en oud en toert rond met zijn muziektheatergezelschap De Tamboeriijnen.
  • Met tamboeri vzw brengt hij muziekbeleving en muziek educatie tot in de harten van de kinderen. Gelijkwaardigheid tussen jong -oud, beperking-zonder beperking,  voor iedereen een plaats creeëren, werken vanuit kwaliteiten, erkenning, kwetsbaarheid-kracht, authenticiteit, open communicatie zijn belangrijke waarden die hij in alle zijn activiteiten neerzet. 

Afbeelding van Sarah Elisabeth
Sarah Elisabeth Zollmarsch

'Muziek geneest wonden. (...) Kunst geneest wonden. Met name de liefde heelt wonden!’ is een citaat van de Duitse schrijver Günter Grass en ook Sarah gelooft hier sterk in. Kunst, dans en muziek geven kleur en melodie aan het leven en helpen ons gevoelens te uiten. Ze creëren ook een emotioneel evenwicht bij kinderen en volwassenen. Het is vooral de beeldende kunst die Sarah raakt. Tekenen, schilderen en experimenteren met kleur zijn elementen van haar dagelijks leven. Maar ook muziek en dans spelen een belangrijke rol voor haar. Sarah deed van haar 3-20 jaar klassiek ballet en speelt gitaar sinds ze 9 jaar is. 

Na het afronden van haar middelbare schooltijd met kunst en pedagogiek als hoofdvakken studeerde Sarah Duitse studies en Kunstgeschiedenis aan de Heinrich-Heine Universiteit in Düsseldorf en veranderde dan haar passie in een beroep. Eerst als journalist, daarna ook in het bedrijfsleven. 

Keulen werd Oostende, later Brugge. Sinds haar verhuis naar België in 2014, richt Sarah zich opnieuw meer op de kunsten en werkt ze sindsdien als zelfstandige docente voor beeldende kunst en muziek voor verschillende organisaties zoals musea Mu.ZEE & Permekemuseum, Beaufort, VormingplusTamboeriMuzische Workshops, diverse scholen, toerismebureaus en gemeentes, ... waar ze workshops, ateliers en rondleidingen voor kinderen en volwassenen (met of zonder beperking) aanbiedt. Sarah is sinds 2020 beeldende therapeute in opleiding en sinds juli 2020 ook bestuurder van Tamboeri.
 

Afbeelding van Frieda
Frieda Bogaert

Tijdens haar opleiding tot kleuterleidster voelde Frieda zich sterk verbonden met jonge kinderen. In juni studeert ze af als pedagoog en voelt nog steeds de kriebels om met kinderen aan de slag te gaan. Frieda kwam tijdens haar opleiding tot kleuterleidster voor het eerst in contact met Tamboeri. Ze hielp toen mee als vrijwilliger en later als docent. Frieda houdt van zingen en volgde via VormingPlus gitaarlessen bij Bart. Je hoort haar zingen op het album 'de tamboerijnen zingen op reis': voel je de wind, en laat ons maar varen. Door samen te musiceren en muziek te beleven wil Frieda kinderen de kans geven om zichzelf te ontdekken in een veilige en warme omgeving. 

 

Afbeelding van Hilde
Hilde Van Belle

Al sinds ze jong was kan je Hilde Van Belle altijd en overal horen zingen. Als kind was ze bijna elke avond te vinden in de plaatselijke muziekschool. Haar grote muzikale avontuur begon aan LUCA School of Arts campus Lemmens, waar ze muziekpedagogie ging studeren. Tijdens haar studies ging ze een half jaar op Erasmus naar Zweden en nam ze extra lessen klassieke zang. Intussen, vele muzikale projecten later, is ze opnieuw aan het studeren, dit keer aan Codarts te Rotterdam, waar ze zich specialiseert in Vocal Leadership. Daarnaast werkt Hilde momenteel deeltijds als muziekdocent in een centrum voor kinderen en jongeren met een beperking, is ze gids in het Muziekinstrumentenmuseum in Brussel, doet ze heel wat freelance projecten en dirigeert ze verschillende koren voor alle leeftijden. Tot slot is Hilde uiteraard ook muzikante en maakt ze deel uit van folkduo ‘de Rokkende Vrouwen’ waarmee ze regelmatig in binnen- en buitenland mensen aan het dansen krijgt. Haar droom? Mensen aan het zingen en dansen brengen!

Afbeelding van Lien
Lien Molemans

Lien zingt al zo lang als ze zich kan herinneren. Als kind leerde ze dwarsfluit, piano en gitaar spelen en zong ze bij verschillende koren. Lien studeerde af als logopediste en specialiseerde zich nadien in de stem en alles wat daarbij komt kijken: zang, ademhaling, presenteren… In 2019 volgde ze de opleiding tot muziekbegeleider bij Bart en startte ze eveneens als docent op de zomerkampjes van Tamboeri.

Lien heeft een eigen logopediepraktijk en organiseert hier ook workshops voor volwassenen en kinderen (www.over-stem.be).

Favoriete quote: “The human voice is the most beautiful instrument of all, but it is the most difficult to play.” (Richard Strauss)

Afbeelding van Luciano
Luciano Furia

Luciano studeerde grafische vormgeving, creatieve therapie beeld, en kleuterleider. Hij heeft een passie voor het muzisch werken met kinderen. 

Luciano volgde stage bij Bart, werkte mee als vrijwilliger en als docent bij Tamboeri. Hij speelt piano, gitaar, ukelele en houdt van zingen. 

Hij is verbonden aan Stad Gent als (kleuter)leerkracht bij muzische leerthuis Melopee. 

 

Afbeelding van Luna
Luna Vissers

Luna Vissers is al vanaf jonge leeftijd bezig met klassieke muziek. Ze begon op tien-jarige leeftijd met het bespelen van de harp en is daarna nooit meer gestopt. Ze heeft haar studies in klassieke harp aan het conservatorium van Brugge afgerond en heeft daarna haar Bachelor behaald aan het koninklijk Conservatorium van Brussel. Momenteel vervolledigt ze haar masterstudies in Zürich. Ze behaalde al prijzen op zowel nationale als internationale wedstrijden. Bovendien was ze lid van zowel het Nationaal Jeugdorkest Nederland, als het Youth Orchestra Flanders. 

Haar eerste kennismaking met Tamboeri was tijdens een sessie muziek-op schoot. Waar de allerkleinsten betoverd werden door haar harpklanken. Dit was zo’n fijne ervaring voor zowel haarzelf als voor de kindjes, dat ze daarna zelf begeleidster werd bij Tamboeri. Hierdoor kan zij haar grote muzikale passie overbrengen op de jongste generatie. Iets wat ze met veel plezier doet. 

Quote: « La musique exprime ce qui ne peut être dit et sur quoi il est impossible de rester silencieux. » V. Hugo

Afbeelding van Marion
Marion Claeys

Al van kinds af aan voelde Marion een grote liefde voor kinderen en was muziek haar passie. Ze liep vaak te zingen en improviseren op de piano. Op haar zeven jaar begon ze met viool, en deed nadien ook nog saxofoon. Daarnaast heeft ze de interesse om van elk ander instrument de basis te leren, en speelt zo ook een beetje gitaar, piano, fluit. Na jaren klassieke viool zocht ze naar nieuwe uitdaging en stijlen en speelde ze folk, wereldmuziek en Roma muziek.

Ze vindt het zo fijn om muziek met kinderen te delen en te beleven. Ze werkte als vrijwilliger bij Harteklop en gaf muziekinitiatie en in het project 'futuro con futuro' in Colombia gaf ze muziekles, waaronder vooral zingen en leren begeleiden met gitaar, en creatieve workshops. Ze studeerde orthopedagogie en werkte nadien in allerlei verscheidene sociale projecten waar ze activiteiten deed met kinderen. Nu werkt ze als peuter/kleuterleerkracht in de Steinerschool te Gent.

Als ze muziek speelt en zingt, komt ze in haar element en deze vreugde deelt ze graag met anderen.

Afbeelding van Nele
Nele Vertommen

Toen Nele op haar 5de voor het eerst muziek van Bach (Mattheus-Passie) hoorde, raakte dat meteen dé gevoelige snaar. Bij het horen van de aria voor tenor en hobo, zei ze tegen haar ouders dat ze dat later zelf wilde kunnen. Enkele jaren later begon ze met enorm veel zin met het leren van de hobo. Maar… er was iets… Ja, het bleek een andere hobo te zijn op de cd die ze had beluisterd: een barokhobo! Op haar 14de kon ze eindelijk met de barokhobo beginnen en een jaar later werd ze aan het Koninklijk conservatorium van Brussel toegelaten tot de bachelor barokhobo, in de klas van Marcel Ponseele. Niet veel later kwamen de eerste concertaanvragen en speelde ze met ensembles als Il Gardellino, La Petite Bande, A Nocte Temporis, Collegium Vocale, Musica Gloria, La Chapelle Harmonique, … in prachtige concertzalen over heel de wereld. In juni behaalde ze haar master met grootste onderscheiding. 

Die enorme passie wilt ze graag delen en om die reden geeft ze al zo’n 6 jaren verschillende soorten muzieklessen:
- hobo- en blokfluitlessen
- notenleerlessen
- samenzang
- masterclasses voor barokhobo
- muziekgeschiedenislessen

Daarnaast bouwt ze zelf ook barokhobo’s en werkte ze als ondersteuner in het lager onderwijs. 
Momenteel volgt ze een opleiding bij Hoogbloeier, zodat ze vanaf januari ook als coach hoogbegaafde kindjes kan begeleiden

Afbeelding van Ryan
Ryan Daele

Entertainer Ryan Daele ben je misschien wel al eens tegenkomen. Na een opleiding circustheater is hij sindsdien volop in het (straat)beeld te zien als muzikant en entertainer. Hij is naast muzisch docent ook kindercoach en kinderbegeleider en dat betekent dat kinderen met elk probleem bij hem terecht kunnen en dat hij het kind door en door kent. Als echte verteller weet hij je mee te nemen op een fantastische reis waar muziek, beeld en drama samenkomen. In zijn leven gaf hij tal van workshops van muziek tot circus en houdt hij ervan om vollenbak in interactie te gaan met kinderen: zijn favoriete publiek!
 
Kleine vriendenboekvraagjes op een rij:
-Favoriete ijsjessmaak: vanille, chocolade,,... Ik kan niet kiezen!
-Favoriete zanger: Bart Peeters
-Favoriete gitaarakkoord: Cadd9
-Deze instrumenten bespeel je: gitaar, banjo, ukelele, tin & low whistle, percussie, xiao, bugel,...
-Favoriete kunstenaar: Anton Pieck

Afbeelding van Sieglinde
Sieglinde Heymans

Sieglinde Heymans voelde al op jonge leeftijd hoe sterk muziek haar beroerde. Ze begon met viool toen ze 4 jaar was en hoorde daar tijdens de poppenkast de aria van de koningin van de nacht. Haar liefde voor opera was geboren! Ze zong in verschillende kinderkoren en volgt sinds haar 17 klassieke zang op de academie voor podiumkunsten te Aalst bij Rita Piron en nu Tineke Van Ingelghem. In 2011 studeerde ze af als kleuteronderwijzeres en maakte ze als eindwerk een CD met ‘door-de-dag liedjes’ om te gebruiken in de klas. In 2015 volgde ze het postgraduaat ‘Muzische vorming voor jonge kinderen 0-4 jaar’ te klankendaal, waarna ze besloot om het onderwijs te verlaten en muziek meer te laten worden dan een hobby. Sinds 2016 maakt ze deel uit van het Tamboeri-team. Ze volgde in 2017 de ‘opleiding tot muziekbegeleider’ bij Tamboeri, nam deel aan het KunstEducatief Labo van companhia de Musica teatral en is momenteel bezig aan een opleiding kinderyoga bij El Sole. Als gastdocent werkt(e) ze voor verschillende organisaties: Odisee hogeschool, Utopia Aalst, Musica-impulscentrum voor muziek, de muziekboom, muziekkamers Wetteren …-- Ze leidt haar eigen organisatie voor muziek, klank en beweging: www.lindeland.be

Afbeelding van Sybren
Sybren Degraeve

Sybren De Graeve is leerkracht lager onderwijs in wording. Al sinds zijn derde middelbaar is hij actief bezig met kinderen. Sindsdien stond zijn keuze vast om later een beroep te beoefenen waar kinderen bij betrokken zijn.

Door in aanraking te komen met Tamboeri kreeg hij de drang om muziek te omarmen. Hij volgde de gitaarsessie van VormingPlus, gegeven door Bart Merlevede, en leert ukelele op zichzelf.

Quote: “Where words fail, music speaks.” (Hans Christian Andersen)

Afbeelding van Virginie
Virginie Reina

Virginie Reina speelt gitaar sinds ze 7 is. Daarna volgde ze les in een muziekschool van haar geboorteplaats Frankrijk.  Al voelde ze zich helemaal niet op haar gemak als ze op het podium moest staan op het einde van het muziekschool jaar, speelde ze wel met plezier in verschillende toneelstukken. Haar eerste rol was De Kleine Prins van Saint-Exupéry. Ze houdt vandaag nog steeds van deze gevoelige en subtiele jongen die op een roos verliefd is. 

Een twintig jaar later verhuisde ze naar Luik. Daar heeft ze haar creativiteit en haar gevoeligheid ten volle ontwikkeld. Naast de Franse lessen die ze aan analfabete anderstaligen gaf, speelde ze gitaar en zong ze op het podium in de huid van excentrieke personages. Toen begon ze ook om kleuterkampen te geven waarin de natuur altijd een belangrijke plaats nam. Ze laat zich graag door muziek en het ritme van de natuur inspireren.

Sinds 2015 woont ze in Assebroek samen met haar man en hun dochter Luna. Na een tijdje heeft Virginie Tamboeri leren kennen. Toen volgde haar dochter Muziek op schoot. Et voilà! In 2018 is ze begonnen met kampen bij Tamboeri te geven.

Als kers op de taart heeft Virginie vorige juni de gitaar van haar nonkel gekregen. Dat was zoals hij een laatste knipoog aan haar deed. “Durf maar zijn wie je bent en luister naar jouw diepe stem. Zing jouw leven. Alles staat al in jou.”

Afbeelding van Amy
Amy Vandebuerie

Amy is wat men noemt een ‘creatieve duizendpoot’. Ze is van alle markten thuis; muziek, dans, beweging of kunst, het zit verworven in haar DNA. Dat DNA onthult trouwens stilaan zijn geheimen, want ze volgt een opleiding biomedische wetenschappen aan de universiteit van Gent. Haar muzikale ontdekkingstocht begon met de piano, maar niet lang daarna verschenen ook dwarsfluit, klarinet en ukelele op het toneel. Ze is trots lid van de Koninklijke Speelschaar S.F.X., een harmonieorkest dat je  door de Brugse straten kan zien marcheren.

Ook dans is prominent aanwezig in haar leven. Stijlen als breakdance, jazz en hiphop hebben de revue gepasseerd, maar momenteel verdiept ze zich in modern en disco. Stilzitten is zeker niet aan haar besteed, wat ze ook in de kampjes probeert door te trekken.

Amy engageerde zich al voor verschillende organisaties met een aanbod voor kinderen. Ze behaalde het attest ‘animator in het jeugdwerk’ en staat te popelen om haar ideeën en energie los te laten op de kampjes van Tamboeri!

Afbeelding van Chiara
Chiara Paganini

Al als kleuter had Chiara een oog en hart voor ‘kleine kindjes’. Ouders waren toen al verbaasd over haar sterke verantwoordelijkheidsgevoel en haar goede zorg voor hun kleintjes. Haar liefde voor kinderen is niet afgenomen. Na een fijne tijd in de Steinerschool van Brugge, besloot Chiara op 10-jarige leeftijd om huisonderwijs te doen (richting KSO Muziek), wat haar alle mogelijkheden gaf om haar hart te volgen en zich bezig te houden met haar 2 grote passies: kinderen en muziek.

Sinds haar 7e jaar volgde Chiara talrijke vakken in de academie van Knokke en het conservatorium van Brugge: harp, zang, barokviool, klavecimbel, barokgitaar, koor, koordirectie, algemene muziek cultuur, solfège, ook de hogere graad, muziektheorie, samenspel, begeleidingspraktijk, drama, voordracht, toneel en repertoirestudie. 

Chiara was al in haar tienerjaren actief als muziekleraar/-begeleidster. Ze verzorde een tijd de muzieklessen in de klas van haar vroegere basisschoolleerkracht ‘juffie Leen’, ging vaak helpen in de buitenkleuterklas van ‘juffie Trees’, speelde muziek op jaarfeesten, begeleidde euritmielessen muzikaal, gaf privé lier-, piano-, blokfluit- en notenleerlessen, organiseerde en leidde een heel musicalproject op basisschool Paalbos en deed nog zoveel meer uit haar hart!

Na het behalen van haar diploma middelbaar onderwijs, besloot ze haar hogere studies te starten aan de antroposofische opleiding Docent Muziek in Leiden (NL). Momenteel is ze vol enthousiasme en interesse met het derde jaar van deze inspirerende opleiding bezig.

Afbeelding van Chloƫ
Chloƫ Willekens

Chloë startte op haar 7de met toneel en trok dit door naar haar middelbare studies. Ze studeerde woordkunst-drama in de Academie in Brugge. Ze had de smaak te pakken en op die manier startte ze aan een 7de jaar musical in Brussel. Na een volledig jaar dans, zang, toneel en muziek besloot ze om haar diploma te halen als leerkracht secundair onderwijs voor muzikale opvoeding en project kunstvakken. Tot slot was ze nog niet uitgestudeerd en is ze nu begonnen aan de opleiding muziektherapie en toegepaste klinische psychologie. Daarnaast werkt ze ook als leerkracht in het onderwijs en als notenleerleerkracht in het jeugdmuziekatelier te Kortrijk en Roeselare. Volgend jaar start ze een kinderkoor op in het JMA te Kortrijk.

Doorheen de jaren heen leerde ze zingen, dansen, acteren, pianospelen en gitaarspelen.

Na al vele kampervaringen bij o.a. MILA, Muzaïek en outside is ze klaar om een spetterende tijd te beleven bij Tambouri.

Afbeelding van Els
Els Devolder

Mijn naam is Els Devolder. Ik ben mama van 2 zonen en kinderverpleegkundige van opleiding. Yoga Aura-Saha is ontstaan uit mijn liefde voor yoga en kinderen. Zelf beoefen ik regelmatig yoga aangevuld met meditaties. Ik ervaar telkens weer de positieve effecten op lichaam en geest. Bovendien ben ik gek op kinderen. Ik heb in mijn jeugd en als volwassenen verschillende jaren als kinderbegeleidster gewerkt.

Toen ik de kans kreeg om een opleiding kinderyoga bij Amba-Amba te volgen, kwamen mijn 2 passies plots samen: dit wou ik doen! Een 3de passie van mij is muziek. Dit kwam al regelmatig aan bod in mijn lessen, maar na de opleiding 'professionele muziekbegeleider' bij Tamboeri is mijn aanbod uitgebreid met lessenreeksen Yoga&Play en muzische workshops. Eigenlijk hou ik van alles waar kinderen van kunnen genieten: massage, relaxatie, spel, crea, koken en bakken, expressie en fantasie, avontuur en nog zo veel meer. Dit allemaal komt aan bod in wekelijkse lessen, workshops en kampjes

Afbeelding van Jens
Jens Vansieleghem

Jens geeft het ganse jaar door cursussen beeldhouwen in hout en snijden van ornamenten aan volwassenen, maar werkt evengoed met kinderen en jongvolwassenen aan beeldende kunstprojecten. Naast het lesgeven werkt hij zelf in zijn atelier opdrachten of ideen uit die variëren van hedendaagse creatieve gebruiksvoorwerpen, metaalconstructie, beeldhouwwerk en nog zo veel meer. Meer hierover vind je op ghekdesign.eu. (De website is binnenkort online!)

Afbeelding van Jeroen
Jeroen Leysen

Als kleine jongen ging Jeroen met zijn trompet mee met zijn vader naar een aantal harmonieorkesten in de streek. Als grote jongen wilde hij graag zelf muziek maken. Tijdens zijn studententijd vond hij de liefde voor de jam, en dan bedoelt hij niet confituur, hoewel dat ook heel lekker is. Na zijn studies vertrok hij op reis en moest de trompet mee bovenop de rugzak, want China en Zuid-Oost-Azië zouden voor hem ook een muzikaal avontuur worden. Na zijn reis kwam hij in de Brusselse sociale sector terecht, waar muziek ook een belangrijk element bleef in het werken met kansarme jongeren, kinderen, gezinnen; en nu heeft hij zelf een gezin met 2 kinderen. 

Met een diploma psychologie op zak, leek het logisch dit te rijmen met zijn hobby, dus is hij muziektherapie gaan studeren. Zo kwam hij in aanraking met Tamboeri vzw. Naast zijn job als muziektherapeut in een voorziening voor mensen met een beperking, begeleidt hij nu ook muziekkampjes. Hier wil hij met muziek doen, wat met muziek zo goed kan: tot de verbeelding spreken, verbinden en exploreren, met zichzelf en met anderen, en vooral veel plezier maken. 

Afbeelding van Karolien
Karolien Voets

Karo wordt vaak een atypische leerkracht Frans genoemd en is hier bijzonder trots op. Haar twee grote passies, Frans en muziek, laat ze graag in elkaar overvloeien.
Karo behaalde eerst een master in de Franse en Spaanse taal- en letterkunde en vervolgens het diploma van leraar. Na jarenlange leservaring bij verschillende leeftijdsgroepen, volgt ze momenteel een opleiding tot Muziektherapeut om haar twee passies nog meer te kunnen vermengen.

Karo is van kindsbeen af actief in de muzikale wereld. Ze voltooide de hogere graad hobo aan de muziekacademie van Ronse en volgde ernaast gitaar-en zangles. In januari 2018 behaalde ze haar certificaat voor SoundPainting in Parijs. 

Enkele jaren terug heeft ze Chanter Karo-oké opgericht om op een interactieve manier muzische vormen (muziek en theater) aan te bieden in het Frans in scholen. Het is duidelijk dat er op het Franse chanson geen leeftijd staat, want ondertussen gaat ze hiermee ook naar rusthuizen, zangavonden, instellingen, etc. Stad Gent heeft haar project opgenomen in haar brochure (Artiest zoekt feestneus, Artiest zoekt assistentiewoning, Artiest zoekt school) voor verschillende doelgroepen. Hiernaast maakt ze ook eigen composities voor haar singer-songwrite-project KARO en bracht vorig jaar een eerste CD uit. Tijdens haar vroegere cabaretproject “Les Tigresses Rouges” kreeg ze de theatermicrobe te pakken en deze laat ze nu terug opleven in de kleinkunst-comedy-voorstelling “Wie is het?”.

Naast deze twee eigen projecten, is ze ook actief als coach bij Artforum, Muzische Workshops, Wisper en Tamboeri.

Afbeelding van Lesley
Lesley Labarque

Mijn naam is Lesley Labarque. Ik ben yogadocente en voedingsconsulente. Uit het verlangen om mijn twee passies, Yoga en gezonde voeding, te combineren is Sun Moon Stars ontstaan (lesleysunmoonstars.com). De eerste stappen op het pad naar een gezonder leven zette ik in 2008. In die periode kreeg ik te maken met het Epstein-Barr virus (= chronische klierkoorts). De enige manier om mijn energieniveau en immuunsysteem te herstellen was door het roer volledig om te gooien. Ik besloot om mijn voeding en levensstijl aan te passen. In dezelfde periode dat ik mijn voedingspatroon veranderde, startte ik ook met Yoga. Door Yoga te beoefenen nam ik eindelijk de tijd om even stil te staan en tot mezelf te komen. Ik leerde mezelf en mijn eigen lichaam beter kennen. Verder merkte ik, onder andere, dat mijn slaapkwaliteit verbeterd was en dat ik beter kon omgaan met de dagelijkse dosis stress.

Al snel liet Yoga me niet meer los en ging ik een intensieve opleiding volgen in de bakermat van Yoga: India. Mijn grote liefde voor kinderen leidde ertoe dat ik nog een bijkomende erkende opleiding 'kinderYoga' volgde. KinderYoga is het planten van een zaadje waar ieder kind de rest van zijn leven profijt van heeft. Kinderen leren omgaan met zichzelf en de veranderde wereld om zich heen. Ze leren op een positieve en speelse manier hoe ze lichaam en geest gezond kunnen houden en makkelijker in balans kunnen komen en blijven. Kinderen zijn onze toekomst, Yoga biedt hen die kans om uit te groeien tot de mooie zelfzekere wezens die ze zijn.

Heel graag deel ik mijn passie en ervaring tijdens één van de lessen, retreats, coaching sessies of kampjes.

Quote: “Yoga is like music: the rhythm of the body, the melody of the mind, and the harmony of the soul create the symphony of life.” - B.K.S. Iyengar

Afbeelding van Lotte
Lotte Pauwels

Lotte gelooft sterk in de kracht van creativiteit om jezelf te ontdekken, exploreren en uiten. Ze is zelf voornamelijk gebeten door het musiceren. Ze was al vroeg kind aan huis aan de muziekschool en bespeelt cello, gitaar, ukelele, piano en zang. Verder heeft ze er ook lessen dans en toneel gevolgd en zat ze in verschillende (jeugd)koren. Ze studeerde een 7de jaar aan het MUDA voor songwriting en liedjes schrijven is dan ook haar voornaamste hobby. Af en toe treedt ze op op een gezellig podium of zorgt ze voor sfeer in de drukke straten van Gent.

Haar goesting om met kinderen en jongeren aan de slag te gaan heeft ze ontdekt als leidster bij de scouts. Lotte heeft een diploma op zak voor leraar wiskunde en muzikale opvoeding in het secundair onderwijs. Ze geeft les in IVV Sint-Vincentius voor wiskunde en in Harteklop voor ukelele, gitaar, zang en muziekinitiatie. Het lesgeven combineert ze met de opleiding banaba muziektherapie aan Arteveldehogeschool Gent.

Afbeelding van Marie
Marie Verougstraete

“Wie ben ik? Ik ben Marie, partner van Tom en mama van Enora en Luna. Yoga kwam op mijn pad toen ik een prille mama was en net teamcoach werd. Het gaf me levenslessen die ik nergens anders vond. Ik leerde er stilstaan in de drukte van de dag en luisteren naar wat ik nodig had.  Ik leerde verbinden met mijn kinderen waar de roze wolk weg bleef. Ik leerde er vertrouwen op mijn intuïtie om mijn kinderen te kunnen begeleiden. En vooral, ik leerde er luisteren naar mijn hart. Naast yogadocent ben ik ook dansdocent en verpleegkundige. Beide doe ik met veel passie en zo probeer ik elke dag kleine zaadjes van geluk te planten.”

Afbeelding van Mieke
Mieke Camerlynck

Ik ben Mieke, en zie mezelf als een mamayogajuf. Ik bewandel een pad met heel veel kinderen om me heen. Reeds enkele jaren geef ik yoga & massage en ook kampjes aan kleuters en kinderen. Ik ontvang de kinderen in kleine groepjes in een huiselijke omgeving, dicht bij de natuur. Mijn kracht ligt in mijn aandacht voor hoe de kinderen zich op dat moment voelen en dat geeft een intense individuele begeleiding. Mijn zachte en rustige kant scheppen vertrouwen en daardoor is er dialoog met de kinderen en geef ik hen de ruimte voor hun gevoelens die ze ervaren en mogen doormaken.

 

Het basisvertrouwen van een persoon wordt tijdens de kinderjaren vastgelegd. Als yogajuf geef ik graag water aan de zaadjes die geplant worden.  Aandacht voor gevoelens, communicatie & de kinderen te bekijken als een compleet persoon.

Via spel, dans, yoga, muziek... een kind volledig kind laten zijn, en hen met volle overgave bij te staan hun talenten en interesses te ontdekken en ontwikkelen.

Met muziek en dans voor extra verbinding tussen zowel de kinderen onderling als de kinderen met mij als hun begeleidster.

 

Ik hou van mensen die ook zingen, op dezelfde toon als mij. Zing me zachtjes jouw verhaal. Liz is mor

Afbeelding van Silke
Silke De Smedt

Silke De Smedt is zonder twijfel wat ze noemen, een bezige bij. Van jongs af aan ging ze op zoek naar meerdere artistieke uitlaatkleppen: dans, cornet spelen, zingen, piano spelen, tekenen… In haar studies koos ze voor een opleiding tot leerkracht secundair onderwijs voor muzikale opvoeding en Engels, alsook voor sociaal-cultureel werk. Tegelijkertijd was ze zeer actief als vrijwilliger in het jeugdwerk. Zo was ze instructeur bij de Vlaamse Dienst Speelpleinwerking en bij Koning Kevin.

Vandaag werkt Silke als muziekleerkracht op de kleuterschool en lagere school van de Gemeentelijke Basisschool in Tervuren. Daarnaast geeft ze ook muziekinitiatie bij vzw Warm Water in Melle.

Tijdens schoolvakanties kan je haar vinden als artistiek docent of begeleider op verschillende muziekkampen/-stages, zo ook bij Tamboeri.

Buiten het werk neemt muziek ook een heel grote plaats in het leven van Silke in:

zo maakt ze solo eigen cabaret met ‘Met Andere Woorden’, zingt ze in close harmony-band ‘Carousel Collective’ en in foute 90’s coverband ‘Allez Dansez’.

Ook maakte ze muziektheatervoorstelling ‘Pippa & De Voelboel’, samen met Lieve Merckx van CrealiefMuziek. Dit is interactief muziektheater voor kleuters van drie tot zes jaar.

Naast muziek, doet Silke ook aan kindergrime onder de naam ‘De Schminkfabriek’.

Afbeelding van Tilde
Tilde Claeys

Al van op jonge leeftijd was Tilde vaak aan het zingen. Op haar 9 jaar startte ze met harp op de muziekacademie in Gent. Ze heeft een grote liefde voor Ierse en Schotse muziek en tokkelt graag Keltische melodieën op haar harp. Daarnaast volgde ze enkele jaren zangles, zong in een jeugdkoor en speelt een beetje piano en gitaar. Ze studeert pedagogische wetenschappen en werkt als jobstudent in de buitenschoolse kinderopvang.

Ze ging verschillende keren mee op Tamboeri kampen als vrijwilliger, waarbij ze steeds kon ervaren hoe bijzonder het is om in een geborgen sfeer samen met kinderen op ontdekkingstocht te gaan in de wondere wereld van de muziek.

Afbeelding van Yoke
Yoke Bondeel

De muzen kwamen in ons leven reeds als prehistorische mens. Ze helpen ons om de wereld rondom ons te begrijpen en vorm te geven. Via mythen en sagen en allerlei kunstambachten konden we onze fantasie overdragen naar nieuwe generaties maar ook tot een vorm van 'cultuur' evolueren. Kunstbeschouwing een de deelname daaraan neemt voor mij dan ook een inherente rol in in dit leven. "... houden van subversieve humor, van sproeten, knieën, lange (vrouwen)haren, de droom van kleine kinderen in vrijheid, een meisje dat door de straat rent." (R. Magritte)

Al van kindsbeen ben ik gebeten door ontmoetingen waarin ik een groot vrijheidsgevoel ervaar. Mensen, dieren en kunstenaars hebben een rechtstreekse verbinding met een ongestructureerde wereld, de wereld van de imaginatie. Kinderen en kunstenaars samenbrengen en tot verhalen laten groeien ervaar ik steeds als een geboorte van een nieuwe samenlevingsvorm. Imaginatie is de kracht, fantasie is de poort.

Na haar studies in de Beeldende Kunsten is Yoke (°1988) steeds op zoek naar verdiepingen in groeiende interessevelden. Zo schoolt ze zich momenteel in het ambacht tot keramist, maar combineert ze ook het lesgeven met dansen, reizen, imkeren, tuinieren, tekenen, het kruisen van gekke kippenrassen en een jong, dynamisch gezin